RENUNGAN

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Tuesday 25 December 2012

Terengganu mencatatkan mangsa banjir tertinggi


banjir
Kelihatan seorang kakitangan sebuah hotel Shiaha Salleh,48, melihat bandar Kuantan yang dilimpahi air banjir hari ini. - Foto Bernama
Jumlah mangsa banjir di Terengganu terus meningkat dan setakat pukul 9.30 malam tadi seramai 1,301 orang berada di
pusat pemindahan.
Menurut portal banjir kerajaan negeri, semua daerah di Terengganu telah dibuka penempatan banjir dengan daerah Kemaman merupakan daerah terakhir membuka satu (1) pusat pemindahan di Balairaya Batu 14 melibatkan enam mangsa (dua keluarga).
Sehingga malam tadi, sebanyak 30 buah pusat pemindahan telah dibuka.
Pusat pemindahan mangsa banjir yang beroperasi sekarang ialah di Setiu sebanyak 12; Hulu Terengganu (7); Dungun (5); Besut (2); Marang (2), Kuala
Terengganu (1), dan Kemaman (1).  

Sehingga petang tadi, daerah Setiu mencatat mangsa banjir teramai di mana seramai 461 orang dipindahkan iaitu melibatkan 128 keluarga di 12 pusat
penempatan banjir.
Ini diikuti Hulu Terengganu 154 orang (61 keluarga); Dungun 317 orang (80 keluarga); Besut 101 orang (27 keluarga); Marang 171 orang (41 keluarga) dan Kuala Terenggganu 91 orang (25 keluarga).
Di Kelantan, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 857 orang malam tadi berbanding 102 sebelah petang.
Menurut portal rasmi kerajaan negeri, pertambahan itu berikutan air Sungai Golok di Jenob, Tanah Merah dan Rantau Panjang di Pasir Mas melimpahi tebing.
Sehingga pukul 9 malam tadi, Tanah Merah adalah jajahan terbaru mencatatkan mangsa banjir seramai 119 orang di Bukit Panau.
Kesemua mereka ditempatkan di tiga pusat pemindahan.
Di Pasir Mas, ia membabitkan seramai 116 orang yang dipindahkan di empat buah pusat di Kampung Kangkong.
Di Kota Bharu, seramai 206 mangsa banjir ditempatkan di empat buah pusat manakala mangsa teramai yang dipindahkan adalah di Kuala Krai seramai 354 orang di tiga buah pusat.
Di Machang, jumlah yang dipindahkan masih kekal empat orang manakala di Pasir Puteh bertambah kepada 58 orang berbanding 18 sebelum ini.
Paras air sungai Golok kini melebihi paras bahaya manakala sungai-sungai lain melepasi paras amaran.  
Bagaimanapun belum ada jalan yang ditutup dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan sehingga ini.  
Sementara itu, Portal Banjir Majlis Keselamatan Negara (MKN) sehingga 10.30 malam tadi melaporkan Terengganu mempunyai jumlah mangsa banjir tertinggi iaitu seramai 1,301 orang diikuti Pahang (915 orang), Kelantan (701 orang) dan Johor (16 orang).
Kesemua tujuh daerah di negeri itu terbabit dengan bencana alam berkenaan dengan 30 pusat pemindahan sementara dibuka di daerah Dungun (5), Setiu (12), Besut (2) Hulu Terengganu (7), Marang (2), Kuala Terengganu (1) dan Kemaman (1).
Di Pahang, tujuh pusat pemindahan dibuka iaitu lima di daerah Kuantan dan masing-masing satu di Pekan dan Rompin.
Di Kelantan pula, 14 pusat pemindahan dibuka di negeri itu termasuk tiga di Kota Baharu, satu di Machang, dua di Pasir Mas, dua di Pasir Puteh, tiga di
Tanah Merah dan tiga di Kuala Krai.
Di Johor, jumlah mangsa banjir di pusat-pusat pemindahan di keempat-empat negeri itu meningkat kepada 2,933 orang berbanding 997 orang petang tadi.
Sumber sinar harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...