RENUNGAN

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Tuesday 1 January 2013

Ogy buka restoran di gombak " Ogy D'Greenwood "


Fauziah Ahmad Daud


Fauziah Ahmad Daud
Fauziah Ahmad Daud
Ogy bersama tenaga penting di sebalik perniagaannya.
Fauziah Ahmad Daud
Anak perempuannya, Nuraminah Aishah kini berusia lima tahun. FOTO: FACEBOOK OGY.
Artis menceburi bidang perniagaan bukanlah perkara asing lagi, malah ramai yang telah bergelar usahawan berjaya.

Tidak ketinggalan ialah pengacara dan pelakon versatil, Fauziah Ahmad Daud yang baru saja memulakan perniagaan restoran miliknya sendiri, Ogy D'Greenwood.

Terletak di Gombak, Selangor, restoran tersebut sudah pun beroperasi sejak sebulan lalu.

Keputusan menceburi bidang perniagaan bagaimanapun bukanlah bermaksud personaliti yang mesra disapa sebagai Ogy ini merajuk dengan dunia seni.

Lebih-lebih lagi setelah namanya terpalit dengan kontroversi dengan Johan Raja Lawak dalam satu majlis, tidak lama dulu.

Sebaliknya, tunjang utama filem Ali Setan ini mempunyai sebab tersendiri untuk bergelar ahli perniagaan pula.

"Apabila sudah memasuki usia 50 tahun, saya rasa perlu melakukan sesuatu yang lain dan saya memilih untuk berniaga.

"Ini kerana, selain bidang seni, jiwa saya lebih cenderung kepada perniagaan," katanya membuka cerita mengenai bidang baru yang diterokainya itu.

Mengenai penglibatannya dalam Ogy D'Greenwood, Ogy berkata, dia telah ditawarkan menjadi rakan kongsi sejak setahun yang lalu.

"Namun, ketika itu saya belum bersedia kerana berniaga bukanlah perkara main-main.

"Setelah dipelawa sekali lagi pada Ramadan lalu, saya akhirnya setuju," katanya yang turut bertindak sebagai Ketua Pegawai Operasi dan Pengarah Urusan.

Memilih untuk mengusahakan perniagaan berkaitan makanan, kata Ogy, dia sebenarnya sudah lama mengimpikan untuk memiliki restoran sendiri.

"Saya memang suka memasak dan sebelum ini pun, keluarga saya pernah berniaga dalam bidang masakan.

"Siapa sangka, impian saya untuk meneruskan legasi keluarga tercapai juga dengan pembukaan restoran ini," kata anak kepada pasangan seniman dan seniwati, Allahyarham Ahmad Daud dan Allahyarhamah Saadiah ini.


Pernah gagal

Tidak mahu penglibatannya dalam perniagaan dipandang remeh, Ogy serius untuk mencipta kejayaan dalam bidang ini.

Malah, kata Ogy, sebagai persediaan, dia sering menghadirkan diri dalam pelbagai seminar perniagaan untuk menambah ilmu.

"Bagi saya, apa jua bidang yang diceburi mestilah dilengkapi dengan ilmu.

"Peluang yang ada juga haruslah digunakan sebaiknya, selain rajin berusaha dan tidak mengharapkan orang lain," katanya bersemangat.

Dalam membentuk dirinya sebagai ahli perniagaan yang berjaya, Ogy berkata, dia banyak belajar daripada kesilapan lalu.

"Sebelum ini, saya pernah terlibat dalam bisnes produksi yang menjual drama.

"Banyak pahit jerih yang telah saya lalui, tetapi saya amat berterima kasih dengan pengalaman lalu kerana telah mengajar saya untuk tidak mengulangi kesilapan sama," katanya yang juga pernah duduk di bangku pengarah.

Tidak hanya tertumpu kepada restoran, menurut Ogy, perniagaannya turut dikembangkan kepada pelbagai cabang iaitu katering, roti dan kek, penghantaran serta penubuhan akademi yang menawarkan kursus pastri, bakeri, food and beverage (F&B), kecantikan, keusahawanan dan seni persembahan.

"Perancangan saya ialah untuk melihat perniagaan ini maju sedikit demi sedikit.

"Alhamdulillah, setakat ini, sambutan terhadap pembukaan restoran amat menggalakkan.

"Begitu juga dengan lain-lain termasuk akademi yang akan memulakan pengajian Mac 2013," katanya yang mengusahakan kesemua cabang perniagaannya di bangunan di atas tanah seluas satu ekar.

Malah, sesuai dengan minatnya dalam bidang seni, Ogy juga sedang merancang untuk membina sebuah studio berdekatan restorannya.


Bukan hanya nama
Mengakui statusnya sebagai selebriti membantu mempromosikan restorannya, bagaimanapun Ogy enggan bersandar pada nama semata-mata.

Sebaliknya, hampir setiap hari dia akan turun padang dan bertemu sendiri dengan pelanggan.

"Memang diakui nama saya mungkin boleh menarik orang mengunjungi restoran ini.

"Namun, saya tidak mahu sekadar menggunakan nama. Biarlah pengunjung yang datang merasai sendiri layanan daripada saya.

"Sekurang-kurangnya, saya dapat tahu maklum balas dan apa yang diingini oleh pelanggan," katanya yang pernah digilai menerusi filem Azura.


Ketepikan dunia seni

Kali terakhir dilihat di kaca televisyen ketika terlibat dengan program Mentor 6, Ogy mengakui dirinya mahu menyepi seketika daripada dunia seni.

Bukan tiada tawaran yang datang, namun keutamaannya kini lebih tertumpu kepada perniagaan.

"Saya terpaksa ketepikan karier seni sejak Mei lalu demi memberi fokus dalam bidang bisnes.

"Lagipun, kebanyakan naskhah yang ditawarkan kepada saya kurang memikat hati," kata pemilik trofi Aktres Terbaik di Festival Filem Malaysia 1986 dan 1987 ini.

Bagaimanapun, kata Ogy, sekiranya ada produksi yang benar-benar mahu mengambilnya berlakon, mereka perlulah mengikut syaratnya.

"Sekarang ini waktu saya banyak dihabiskan di restoran.

"Jika mereka mahu, mereka perlulah menjalani penggambaran di sekitar restoran saya.

"Selepas penggambaran, bolehlah saya terus masuk pejabat pula," katanya diiringi gelak tawa.


'Hutang' dengan anak

Dalam pada sibuk dengan 'dunia' barunya, wanita kelahiran Singapura ini tidak sesekali melupakan tanggungjawab sebagai ibu.

Jelas Ogy, menguruskan perniagaan sendiri membolehkannya meluangkan lebih banyak masa dengan anak angkat, Nuraminah Aishah yang kini berusia lima tahun.

"Ketika saya masih aktif dengan dunia seni, dia selalu memahami kesibukan saya.

"Sekarang tibalah masa untuk saya membayar semula 'hutang' masa saya bersama dia," katanya yang akan membawa puteri kesayangannya itu ke mana saja dia pergi.

Menganggap Nuraminah sebagai harta paling berharganya, kata Ogy, dia berusaha untuk menjalankan tugas sebagai ibu dengan sebaik mungkin.

"Apa yang saya buat sekarang adalah demi masa depannya.

"Sesibuk mana pun hidup saya sekarang, Nuraminah tetap perlu diberikan keutamaan," katanya mengakhiri perbualan.


PROFIL

Nama Penuh: Fauziah Ahmad Daud.

Nama Komersial: Fauziah/Ogy Ahmad Daud.

Tarikh Lahir: 10 Oktober 1962.

Asal: Singapura.

Filem: ...Dalam Botol (2011), Apa Kata Hati (2008), Simfoni Kasih (1994) Ops Belantara (1993), Balada (1993), Bintang Malam (1991), Memory (1991), Rentak Desa (1990), Puteri (1987), Permintaan Terakhir (1975), Ali Setan (1986), Suara Kekasih (1986), Azura (1984), Esok Untuk Siapa? (1982), Abang (1981), Ceritaku Ceritamu (1979), Hati Batu (1973).

Drama: City of the Rich, Pengantin Popular, Tiga Duri Di Hati Bonda, Tumirah, Dunia Punya Cerita, Keruh Di Muara, Lontong, Suara Saleha.

Rancangan Televisyen: Melodi.

Pencapaian:
-Aktres Terbaik (Festival Filem Malaysia 1986, 1987)
-Pelakon Filem Wanita Popular (Anugerah Bintang Popular 1987)
-Penghibur TV Popular (Anugerah Bintang Popular 1997/98)
-Aktres Terbaik (Anugerah Skrin 2008)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...