RENUNGAN

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Thursday 3 January 2013

Kemalangan Maut di Kuantan-Kereta terbabas langgar tiang lampu 3 maut

Dua rakan maut selepas sambut tahun baru

KUANTAN - Hasrat tiga rakan keluar makan lewat malam selepas meraikan sambutan tahun baru 2013 bertukar tragedi apabila dua daripada mereka maut setelah kereta yang dinaiki terbabas sebelum melanggar tiang lampu di Jalan Tanjung Lumpur di sini awal pagi semalam.


Dalam nahas kira-kira jam 3.45 pagi itu, mangsa, Wan Adnan Wan Mustafha, 23 berasal dari Kemumin, Kota Bharu, Kelantan yang berada di tempat duduk penumpang belakang mati di tempat kejadian manakala 

Dua rakan maut selepas sambut tahun baru

rakannya  Sahrizal Abu Bakar, 33 dari Kampung Sungai Ular dekat sini meninggal dunia ketika dalam perjalanan menerima rawatan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan.
Dua rakan maut selepas sambut tahun baru
Dua rakan maut selepas sambut tahun baru
Seorang lagi rakan mereka  yang memandu kereta Proton Wira  Aeroback itu dilaporkan parah dan kini dirawat di hospital sama.


Hasrat pandu Satri Neo tidak kesampaian

Abang Ipar Wan Adnan, Rashidi Mohd Ramli, 45 ketika ditemui di Unit Forensik HTAA semalam memberitahu, kegembiraan mereka sekeluarga menyambut tahun baru direntap selepas mendapat berita berhubung kemalangan yang menimpa adik iparnya itu.

Menurutnya, sehari sebelum kejadian, mereka sekeluarga sempat berkumpul dan makan bersama di rumahnya di Beserah sempena meraikan hari jadi salah seorang ahli keluarga.

“Ketika itu arwah tidak menunjukkan sebarang perubahan sikap kerana dia seorang yang agak pendiam dan terus kembali ke biliknya selepas jamuan selesai.

“Malam tadi (kelmarin) rakannya yang turut terlibat dalam kemalangan ini datang ke rumah menjemputnya keluar sebelum kami mendapat berita dia bersama seorang lagi maut dalam kemalangan ini,” katanya.

Rashidi berkata, arwah merupakan anak kelapan daripada sembilan adik beradik dan bekerja sebagai operator kren di sebuah kilang di Gebeng.

“Arwah seorang anak yang bertanggungjawab terhadap keluarga, setiap bulan sebahagian daripada gajinya digunakan untuk membantu keluarga di kampung.

“Baru-baru ini dia menempah kereta idamannya, Proton Satria Neo namun hajatnya untuk memandu kereta itu tidak kesampaian,” katanya.

Rashidi yang turut ditemani isteri, Wan Nor Hayati Wan Mustafha, 44 berkata, jenazah arwah akan dihantar ke Pengkalan Chepa, Kelantan untuk dikebumikan.

Arwah anak yang baik

Sementara itu bapa kepada Sahrizal, Abu Bakar Mat Tahir, 64 berkata, anaknya yang kini bekerja sebagai nelayan tergolong dalam kalangan orang kelainan upaya (OKU) setelah terlibat kemalangan empat tahun lalu.

Menurutnya, arwah merupakan anak kelima daripada 12 beradik dan tinggal bersama keluarga di Kampung Sungai Ular.

“Saya tidak tahu jam berapa dia keluar malam tadi (kelmarin) selepas dua rakannya itu datang ke rumah mengajaknya untuk meraikan tahun baru.

“Lebih kurang jam 4.45 pagi salah seorang anak saya datang ke rumah memberitahu Sahrizal kemalangan dan meninggal dunia,” katanya yang masih terkejut dengan kemalangan yang menimpa anaknya itu.

Abu Bakar berkata, anaknya yang masih bujang itu seorang yang pendiam namun seorang yang baik dan bertanggungjawab.

“Kali terakhir kami bertemu petang kelmarin dan ketika itu sikapnya seperti biasa,” katanya.

Dia berkata, jenazah anaknya itu akan dibawa pulang selepas proses bedah siasat selesai dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Sungai Ular.

Kereta terbabas langgar tiang lampu

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan, Superintendan Abdul Aziz Ahmad berkata, tiga rakan itu dipercayai dalam perjalanan dari arah Kuantan menghala ke Tanjung Lumpur.

Menurutnya, ketika sampai di tempat kejadian selepas Jambatan Tanjung Lumpur, kereta yang dinaiki tiga rakan itu dipercayai terbabas semasa melalui  laluan berselekoh di situ.

“Kereta terbabit hilang kawalan lalu terbabas ke kanan jalan dan melanggar tiang lampu yang berada di tengah laluan tersebut,” katanya ketika dihubungi  Sinar Harian petang semalam.

Abdul Aziz berkata, punca sebenar kemalangan yang meragut dua nyawa itu masih dalam siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...