RENUNGAN

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Monday 31 December 2012

seorang ibu dan 2 anak maut kemalangan di Kota Tinggi


Tiga maut dalam kemalangan
Keadaan kedua-dua buah kereta yang remuk di bahagian hadapan setelah bertembung.
KOTA TINGGI - Seorang wanita dan dua kanak-kanak terbunuh apabila kereta Proton Iswara yang dinaiki bertembung dengan sebuah kereta Mercedes Benz di Kilometer 24 Jalan Johor Bahru–Mersing berhampiran Pusat Latihan Tempur Tentera Darat (Pulada), di sini, tengah hari semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah hari itu, mangsa yang terbunuh ialah Ating Dasa, 25, serta dua anak saudaranya, Brigeson Megong, 10, dan Laire Tifany Gasah, 7.


Seorang saksi, Mohd Nazirul Azilini, 16, berkata, dia terdengar suara wanita menjerit sebelum bunyi dentuman yang kuat.

Menurut Mohd Nazirul, menjadi rutinnya sejak mula cuti persekolahan, dia menolong bapa saudaranya menjual lemang di situ, namun tidak sangka akan berdepan dengan kejadian itu.

“Ketika itu, saya sedang menghidupkan api, namun sebaik  mendengar dentuman kuat, saya terus bergegas ke tempat kemalangan yang berlaku kira-kira 100 meter dari tempat saya berniaga.

“Saya melihat pemandu kereta Proton Iswara itu tersepit di tempat duduk pemandu dan saya turut terdengar tangisan salah seorang kanak-kanak yang duduk di bahagian belakang kereta itu.

“Keadaan kereta yang remuk menyebabkan saya tidak dapat lihat mangsa lain yang berada dalam kereta itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Che Mahazan Che Aik ketika mengesahkan kejadian itu berkata, Ating yang memandu kereta tersebut meninggal dunia di tempat kejadian, manakala dua anak saudaranya meninggal dunia di Hospital Sultan Ismail (HSI).

“Kereta Proton Iswara itu dinaiki lima orang termasuk dua anak mangsa. Difahamkan mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah di Pulada.

“Sebaik tiba di lokasi kejadian, kenderaan yang dinaiki mereka bertembung dengan kenderaan lain.

“Ekoran kejadian itu, turut menyebabkan dua anak mangsa berusia antara dua dan empat tahun termasuk pemandu Mercedes Benz terbabit parah," katanya.

Menurutnya, semua mangsa yang terbunuh dibawa ke Unit Forensik HSI untuk dibedah siasat, manakala mangsa yang cedera juga dirawat di hospital sama.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...