RENUNGAN

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Friday 21 December 2012

Ibu dan anak ditangkap kes pecah rumah

KUALA LUMPUR - Polis menahan seorang lelaki warga Myanmar dan ibunya yang dipercayai terlibat dalam beberapa kes pecah rumah di sekitar kawasan Ampang.
   
Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Supt Nazri Nawawi berkata kedua-dua beranak itu yang berusia lingkungan 20 dan 40-an ditahan dalam serbuan di sebuah rumah di Lembah Maju, Ampang pada 12.20 tengah hari Isnin lepas.


   
Beliau berkata dalam serbuan itu polis merampas barangan bernilai RM50,000 yang disyaki daripada kegiatan pecah rumah termasuk 11 telefon bimbit, 13 jam tangan, sebuah iPod, 20 rantai leher dan gelang tangan serta beberapa pendrive dan broadband.
   
"Siasatan mendapati lelaki warga asing yang menganggur itu, mempunyai beberapa rekod jenayah lampau antaranya melibatkan kes ragut dan pecah rumah di sekitar kawasan Dang Wangi dan Klang," katanya kepada pemberita di sini.
   
Nazri berkata saringan awal air kencing ke atas kedua-dua suspek mendapati, lelaki itu positif dadah methamphetamine manakala ibunya negatif. Kes disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana pecah rumah.
 
Dalam kes lain, dua adik-beradik lelaki warga tempatan, yang berusia lingkungan 30-an ditahan apabila mereka cuba melarikan diri semasa serbuan di Taman Tasik Tambahan, Ampang pada Rabu lepas.
   
Nazri berkata dalam serbuan 3.45 petang itu, polis merampas besi tajam di rumah suspek selain beberapa komputer riba dan pendrive yang disyaki barang curi.
   
Beliau berkata kedua-dua suspek mempunyai enam rekod jenayah lampau antaranya melibatkan kes curi kenderaan dan dadah, dan mereka mengaku terlibat dalam beberapa jenayah di kawasan itu termasuk samun.
   
Katanya mereka didapati positif dadah jenis ganja dan kini ditahan reman sehingga 25 Disember ini.
   
Kes itu disiasat mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan kerana menyamun

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...