RENUNGAN

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Wednesday 30 January 2013

BERAPA BESARKAH OTAK MANUSIA


Adakah anda setiap manusia mempunyai satu organ yang dipanggil otak, ia merupakam satu organ yang amat penting dan ianya sangat kompleks sehinggakan sesiapa yang ingin memprogramkan komputernya menyamai otak manusia, memerlukan belanja berbilion dolar.

Otak manusia lazimnya memiliki berat antara 1300-1400 g dan bagi otak bayi yang baru lahir mempunyai berat antara 350-400g manakala perkembangan otak akan terhenti berkembang pada usia 18 tahun.


Apa yang dimaksudkan dengan Neuron/Saraf, secara amnya ia adalah sel otak yang terbentuk daripada sel saraf dan anggaran sel saraf yang diperlukam untuk membentuk sel otak adalah 100 triliun sel saraf.

Ciri-ciri Sel saraf adalah:
- Sel saraf memiliki bentuk yang spesifik yang dipanggil dendrit dan akson.
- Sel saraf boleh berhubung satu sama lain yang melalui proses elektrokimia.

Seorang manusia yang normal memerlukan tempoh 3171 tahun bagi mengira keseluruhan sel saraf otak manusia dan sebenarnya anda melihat entri ini dalam keadaan terbalik iaitu dari atas ke bawah tetapi otak anda yang memperbetulkannya.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...