RENUNGAN

Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tinggalkanlah. (Kata-kata oleh Malik Bin anas Rahimahullah, Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32)

Wednesday 28 November 2012

Banjir Lumpur di Selayang, Mangsa gagal selamatkan barangan


KUALA LUMPUR — Beberapa mangsa banjir di Kampung Sungai Kertas, Selayang dekat sini tidak menyangka hujan lebat sejak lewat petang semalam menyebabkan banjir kilat beserta lumpur dengan paras air yang tinggi hingga mereka gagal menyelamatkan harta benda masing-masing.


Malah, mereka menganggap banjir malam tadi adalah yang paling teruk sepanjang menetap di kawasan terbabit.
Megat Zakaria, 36, berkata paras air meningkat dengan pantas menyebabkan dia tidak sempat untuk menyelamatkan dua buah kereta dan perkakas rumahnya.
"Air naik dengan pantas dan masuk ke dalam rumah kami dengan begitu deras sehingga mencecah paras pinggang.
"Perkakas rumah memang habis tenggelam. Kereta saya dua-dua masuk air dan malam ini mungkin tidak dapat tidur memandangkan tilam dan katil semua ditenggelami air,” katanya ketika ditemui di kediamannya semalam.
Beliau berkata sejak menetap di kawasan itu 25 tahun lepas, kejadian banjir kali ini adalah yang terburuk.
Abdul Wahab Sulaiman, 57, yang juga Ketua Kampung Sungai Kertas memberitahu air deras yang membawa lumpur dari kawasan tapak pembinaan berhampiran telah meranapkan kawasan rumahnya.
Beliau berkata paras banjir yang memasuki kawasan rumahnya setinggi setengah meter itu telah menyebabkannya mengalami kerugian kira-kira RM4,000 dengan peralatan elektrik yang paling banyak terjejas.
"Saya tidak sempat menyelamatkan barang-barang dalam rumah saya kerana air datang terlalu deras, paras air setinggi setengah meter naik sehingga ke kawasan dapur rumah saya,” katanya.
Azrin Mat Rasul, 35, pula berkata banjir lumpur itu menyebabkannya gagal menyelamatkan dua buah motosikalnya. — KOSMO

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...